Honlapunk alsó tartalma 1360*768 pixel
képernyőfelbontásnál kisebb érték esetén
a görgetősáv használatával érhető el.

Lapszámok

Kérjük válasszon
2017

Dr. Szilágyi Zsombor - Dr. Szunyog István

A földgáz és a közlekedés egyik alternatívája: az LNG

Dr. Szilágyi Zsombor

okl. gázmérnök, c. egyetemi docens

Dr. Szunyog István

okl. olaj- és gázmérnök, egyetemi docens, tanszékvezető
Miskolci Egyetem Műszaki Földtudományi Kar, Kőolaj és Földgáz Intézet, Gázmérnöki Intézeti Tanszék

A világ energia igénye folyamatosan nő, mert nő az életszínvonal és nő a Föld népessége is. A többlet energia igényeket ma még főleg fosszilis energiahordozókkal (kőolaj, szén, földgáz) elégítjük ki, mert az alternatív energiahordozók termelése általában drága és kis hatékonyságú. A világ ugyanakkor világosan látja, hogy a légkör védelme a fosszilisek használatából eredő széndioxid szennyezésből is adódóan a közeljövőben már életvédelmi fontosságú lesz. Az energiahordozó struktúra átalakítása azonban nem megy egyik napról a másikra. Az átalakulás néhány évtizedes időszakában a cseppfolyós földgáz egyre nagyobb szerepet kap. Ennek a szerepnek az egyik alternatívája a közlekedésben történő alkalmazás is.

Az LNG és előállítása

A földgáz főként éghető, nyílt szénláncú szénhidrogénekből áll. Legnagyobb részben metánt tartalmaz, de etán, propán és bután is előfordul benne kisebb arányban. Inert, nem éghető gázok (széndioxid, nitrogén) is találhatók benne, néhánytól egészen több tíz mol% mennyiségig. Tulajdonképpen minden földgáz lelőhelyről eltérő összetételű gázt termelnek ki. A magyarországi településeken sem azonos a szolgáltatott földgáz összetétele, sőt azonos helyszínen is folyamatosan változhat. Ez nem jelent elszámolásbeli problémát, hiszen a településekre bekerülő földgázok összetételét és minőségi paramétereit folyamatosan méri a földgázszállítói engedélyes. 

A földgáz sokoldalúan hasznosítható: fűtési energiahordozó, a villamos áram-termelés nélkülözhetetlen alapanyaga, a vegyipar is sokféle műanyag gyártásánál használja. Elindult a földgáz karrierje a közlekedésben is, a pébégáz alkalmazása mellett növekedik a sűrített földgáz (CNG) hajtású járművek száma is. Ennek további alternatívájaként kínálkozik a tehergépjárművek kategóriájában az LNG (Liquified Natural Gas) üzemanyagú hajtás. Mivel ez a földgáz cseppfolyósított formáját jelenti, ezért a közlekedésbeli környezeti kibocsátások szempontjából a jelenleg elérhető legkedvezőbb fosszilis energiahordozó.

Térfogatát tekintve 1 m3 LNG megközelítőleg 600 m3 gáz halmazállapotú földgáz energiatartalmával egyenlő. Egyetlen hátránya, hogy a cseppfolyósított állapotban történő tárolási igénye miatt a technológia jelenleg nehéz gépjárművek üzemanyag rendszereként alkalmazható csak. Viszont ebben a közúti közlekedési szektorban a legnagyobb a kibocsátás, azaz reális alternatívája egy fosszilis üzemanyag reformnak.

 

A cikk teljes terjedelmében lapunk 2017/12-es számának nyomtatott változatában található meg, illetve pdf-formátumban is letölthető (előfizetőknek korlátlanul, regisztráltaknak viszont csak havonta egy alkalommal!).

A teljes cikk letöltéséhez jelentkezzen be!